Obsługa ogumienia

Obsługa ogumienia polega na regularnym sprawdzaniu ciśnienia opon oraz stanu ich zużycia. Odpowiednie ciśnienie ma wpływ nie tylko trwałość opon, ale również na bezpieczeństwo jazdy, gdyż ma bezpośredni związek z przyczepnością samochodu. Ciśnienie w oponach (również w zapasowej) należy sprawdzać co najmniej raz na 14 dni, a także przed każdą dłuższą jazdą. Sprawdzanie ciśnienia należy dokonywać przy zimnych oponach, używając do tego dokładnego ciśnieniomierza. Niewłaściwe ciśnienie powoduje niewłaściwe zużycie opon.

A - ciśnienie prawidłowe; bieżnik jednolicie zużywany,
B - ciśnienie za nieskie; bieżnik zużywa się na brzegach,
C - ciśnienie zbyt wysokie; bieżnik zużywa się w środku.


Kiedy wymieniać opony na zimowe?

Choć przepisy tego nie nakazują, w polskich warunkach klimatycznych każdy samochód powinien w okresie zimowym poruszać się na zimowych oponach. Wyższość tego typu ogumienia nad oponami letnimi zimą jest niepodważalna. W wielu krajach leżących w podobnej strefie klimatycznej (m.in. Niemcy, Litwa) przepisy ruchu drogowego nakładają na kierowców obowiązek posiadania odpowiedniego ogumienia w sezonie zimowym.

Producenci opon zalecają zakładanie zimówek gdy temperatura powietrza spada do 7 stopni Celsjusza w ciągu dnia. Z wieloletnich obserwacji pogody wynika, że właśnie wtedy występuje duże prawdopodobieństwo spadku temperatury poniżej 0 stopni Celsjusza nocą. W takich warunkach możemy się również spodziewać pierwszych opadów śniegu lub śniegu z deszczem oraz przygruntowych przymrozków.


Kiedy wymienić klocki hamulcowe?

    Na pewno wtedy, gdy one same zaczną nam o tym przypominać. Większość z nich ma zainstalowane specjalne blaszki, które podczas hamowania wydają metaliczny dźwięk oznaczający, że nadeszła pora ich wymiany. Klocki, które nie mają blaszek, będą po prostu piszczeć w czasie hamowania, co również stanowi dla nas sygnał ostrzegawczy. Niektóre auta premium są także wyposażone w specjalny system, który na desce rozdzielczej informuje kierowcę o tym, że należy wymienić klocki.

Przewidujący i dbający o bezpieczeństwo właściciel sam sprawdza grubość okładzin na klockach hamulcowych. Jak to zrobić? Każdy z nich ma specjalny rowek, którego zadaniem jest wskazywanie stopnia starcia okładzin. Kiedy jest on niewidoczny, to znak, że materiał jest już mocno zużyty i czas na wymianę. Oczywiście przedtem trzeba zdjąć koło. Jaka jest graniczna grubość okładziny? Przyjmuje się, że jest to 1.5 mm.

Czy można wyliczyć liczbę kilometrów, jaką powinny wytrzymać klocki hamulcowe? Teoretycznie tak. Jeśli ktoś jeździ głównie po mieście, powinien liczyć się z ich wymianą już po przejechaniu 20–25 tys. kilometrów. Jeśli poruszamy się przeważnie po autostradach (a co za tym idzie, rzadziej hamujemy), o założeniu nowych możemy myśleć, gdy licznik wskaże nam 50 tys. przejechanych kilometrów.

Tyle teorii, w praktyce bowiem wiele zależy nie tylko od stylu jazdy kierowcy, ale i od jakości klocków. Co z tego, że jeździmy spokojnie i poruszamy się głównie po trasach, jeśli zamontowaliśmy w aucie słabe klocki, kupione na portalu aukcyjnym za 20 złotych? Takie części mogą zacząć piszczeć już po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów.

71 3357758; 603 366 655
AUTO EXPERT BZOMA

UL. NA OSTATNIM GORSZU 112

Polska

54-207 WROCŁAW

pon-pt : 8:00-18:00

sobota: 8.00-14.00